Witamy na naszej stronie internetowej

Pierwszy Dzień Wiosny

WiosnaDnia 21 marca 2022 r. obchodziliśmy Pierwszy Dzień Wiosny. Uczniowie klas I - III wraz z wychowawczyniami zorganizowali pochód wiosenny. Dzieci na zajęciach wykonały Marzanny i gaiki z gałązek i kolorowych wstążek. Następnie przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych i ze śpiewem przeszliśmy ze szkoły na wiejski plac zabaw. Dzień był piękny więc przyjemnie było pobawić się na świeżym powietrzu. Wszyscy bardzo stęskniliśmy się za ciepłem i piękną wiosenną pogodą.

Projekt ,,Codzienne odkrycia i wspólne eksperymentowanie"

projektW dniu 18 marca 2022 roku nasza młodzież podsumowała udział w projekcie pod tytułem ,,Codzienne odkrycia i wspólne eksperymentowanie" - przygotowała wystawę swoich prac. Na spotkanie zaprosiliśmy uczniów klasy 1b. Pierwszoklasiści podchodzili do stanowisk, przy których ich starsi koledzy i koleżanki wyjaśniali zjawiska. Uczniowie 7 i 8 klas występowali w roli prowadzących warsztaty. Spotkanie z przyrodą obejmowało: obserwację działania modeli silnika elektrycznego, prasy hydraulicznej i urządzenia zbudowanego z klocków Lego, pokaz robienia baniek mydlanych i unoszenia baloników wypełnionych helem, pomiary temperatury żarówki i prądu płynącego w zlutowanych obwodach, przeprowadzenie doświadczeń o ciśnieniu hydrostatycznym i sposobach elektryzowania ciał; ruch samochodzika napędzanego powietrzem, pogadanki na temat echolokacji, jaskini(tu pojawił się model) i Układu Słonecznego (w tym piękne prace plastyczne), zaprezentowanie szafki wykonanej z pomocą rodzica pracującego w zawodzie stolarza, obserwację i zastosowanie brył matematycznych. Na koniec wystawy młodzież nagrodzono gromkimi brawami. Podziękowania kierujemy również w stronę rodziców uczniów klas 7 i 8, dziękując za poniesione koszty i w szczególności za to, że systematycznie wspieracie wasze pociechy w realizacji ich pomysłów. Dużo pozytywnych emocji wzbudziło robienie baniek mydlanych. Jednakże uważamy, że wszystkie prace są godne podziwu i jednakowo cenne. Nad całością zrealizowanego projektu czuwała Pani Monika Kamień.

Dzień Bezpiecznego Internetu

internet

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego oraz świadomego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Jego zadaniem jest również zapoznanie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego korzystania z sieci. W tym roku, Dzień Bezpiecznego Internetu obchodziliśmy 8 lutego. Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w pogadankach dotyczacych bezpiecznego korzystania z Inernetu, a uczniowie klas starszych wykonali na ten temat prezentacje na lekcjach informatyki.

Szkolne Przygody Gangu Swojaków

gangTym razem zaproszono do udziału w programie edukacyjnym „Szkolne Przygody Gangu Swojaków" wszystkich przedszkolaków oraz uczniów klas I-III szkół podstawowychDo projektu edukacyjnego przystąpiło 25 dzieci z oddziału przedszkolnego 0 "a" wychowawcy Pani Kamili Ceynowa. Zgodnie z założeniami programu było zachęcenie dzieci do spędzenia większej ilości czasu na świeżym powietrzu oraz pokazania im zagrożonych gatunków zwierząt i jak je chronić. W oparciu o otrzymane scenariusze część zajęć odbyła się w bibliotece szkolnej na przełomie października i listopada. Zapoznawali się z filmikami edukacyjnymi oraz słuchali opowiadań z książki Renaty Piątkowskiej. Dzieciaki brały udział w licznych próbach piosenki opisującej zagrożone i chronione gatunki zwierząt. Podziękowania należą się szczególnie wychowawcy i samym występującym za zaangażowanie oraz cierpliwość, a rodzicom za przygotowanie dzieciom tak profesjonalnych strojów. Wszystkie zajęcia oraz dodatkowe prace plastyczne udokumentowano poprzez robienie zdjęć. Niestety w tym roku nie udało nam się zdobyć żadnego miejsca, ale uczniowie otrzymali certyfikaty, oraz słodki poczęstunek. Z pewnością projekt przyczynił się do kształtowania pozytywnych wartości ekologicznych, ale przede wszystkim była to świetna zabawa! A dobre nawyki ekologiczne warto wpajać już od najmłodszych lat.Nad całością konkursu czuwała Pani Karolina Stark.

Projekt ,,Rozmawiajmy o uchodźcach"

Dzięki współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej uczniowie klas VIII biorą udział w rocznym projekcie ,,Rozmawiajmy o uchodźcach"Jest to zagadnienie niezwykle ważne, biorąc pod uwagę co działo się i dzieje na Naszej wschodniej granicy. Uczniowie w ramach dotychczasowych zajęć poznali:
- Czym się różni migrant ekonomiczny od uchodźcy?
- Jaki dokument międzynarodowy definiuje uchodźce?
-Jak nazywa się urząd, który koordynuje sytuację uchodźców w Europie?
-Jakie są przyczyny migracji i uchodźstwa?
- Dlaczego ludzie obecnie migrują z Afganistanu i Białorusi?
- O co chodzi na granicy polsko-białoruskiej? Gdzie jest sedno problemu?
- W jaki sposób przyznaje się w Polsce status uchodźcy?
Na wiele pytań uczniowie nie znali wcześniej odpowiedzi, a wręcz nie byli do końca świadomi problemu. Uczniowie zauważyli, że migrant to osoba podróżująca najczęściej w celach zarobkowych, zaś uchodźca – jak stanowi zresztą konwencja genewska z 1951 roku – ucieka (bo musi) z miejsca dla niego niebezpiecznego. Młodzież poznała kim jest organ UNHCR. Staraliśmy się również pogrupować przyczyny migracji, co nie było łatwym zadaniem. Zajrzyliśmy głębiej w sytuację wewnętrzną Afganistanu oraz Białorusi, dzięki czemu poznaliśmy, kim są talibowie oraz prezydent Aleksandr Łukaszenka. Omówiliśmy bardzo szczegółowo sytaucję na granicy oraz jej aspekt humanitarny i międzynarodowy. Doszliśmy do wniosku, że osoba, która znajduję się na granicy (nawet zielonej) ma prawo złożyć wniosek ustny o ochronę międzynarodową a stroną przeciwna - Urząd ds. Cudzoziemców (w tym przypadku Polska) powinna rozpocząć proces przyznania statusu uchodźcy (w Polsce trwa około 1,5 roku, a według prawa powinien trwać 6 miesięcy). W ramach dotychczasowej realizacji projektu, uczniowie klasy VIIIa brali czynny udział w trzygodzinnych warsztatach online przygotowujących do rozmowy o współczesnych migracjach (29 listopada, od 9-12). Celami warsztatów było: włączenie uczniów i uczennic w rozmowę na temat tożsamości i przynależności oraz integracji osób z doświadczeniem migracyjnym poprzez między innymi refleksję nad swoją tożsamością; uwrażliwienie uczniów i uczennic na kwestie dot. integracji osób z doświadczeniem migracyjnym, w tym również na nasz (w tym uczniów i uczennic) wpływ na tworzenie kultury włączającej w Polsce. Podczas warsztatów uczniowie poznali historie migracyjne oraz starali się odpowiedzieć na pytania: Jakie trudności może napotkać osoba migrująca? Jak sprawić, aby poczuła się u Nas lepiej? Szkolnym koordynatorem projektu jest Sergiusz Czaja.

Strona 1 z 7