Witamy na naszej stronie internetowej

,,Dziady" część II

Ostatnim rzutem na taśmę udało nam się - dosłownie przed „zamknięciem" szkoły i przejściem na zdalne nauczanie - wystawić Dziady cz.II dla szerszej publiczności lokalnej. Wieczorem, 16 grudnia w szkolnej kaplicy przycmentarnej zgromadził się lud, aby ponownie uczestniczyć w obrzędzie pogańskich Dziadów. Ze względu na obowiązujący reżim sanitarny (ograniczona liczba miejsc) widzowie otrzymali zaproszenia.Szkolny teatr „Światłocień" ostatni raz odegrał tak długo oczekiwany przez wszystkich spektakl i został nagrodzony gromkimi brawami na stojąco. Wzruszeń nie było końca. Spektakl przygotowały Panie: Natalia Majkowska - Barbachowska i Ewelina Plocke.

Projekt ,,Rozmawiajmy o uchodźcach"

Dzięki współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej uczniowie klas VIII biorą udział w rocznym projekcie ,,Rozmawiajmy o uchodźcach"Jest to zagadnienie niezwykle ważne, biorąc pod uwagę co działo się i dzieje na Naszej wschodniej granicy. Uczniowie w ramach dotychczasowych zajęć poznali:
- Czym się różni migrant ekonomiczny od uchodźcy?
- Jaki dokument międzynarodowy definiuje uchodźce?
-Jak nazywa się urząd, który koordynuje sytuację uchodźców w Europie?
-Jakie są przyczyny migracji i uchodźstwa?
- Dlaczego ludzie obecnie migrują z Afganistanu i Białorusi?
- O co chodzi na granicy polsko-białoruskiej? Gdzie jest sedno problemu?
- W jaki sposób przyznaje się w Polsce status uchodźcy?
Na wiele pytań uczniowie nie znali wcześniej odpowiedzi, a wręcz nie byli do końca świadomi problemu. Uczniowie zauważyli, że migrant to osoba podróżująca najczęściej w celach zarobkowych, zaś uchodźca – jak stanowi zresztą konwencja genewska z 1951 roku – ucieka (bo musi) z miejsca dla niego niebezpiecznego. Młodzież poznała kim jest organ UNHCR. Staraliśmy się również pogrupować przyczyny migracji, co nie było łatwym zadaniem. Zajrzyliśmy głębiej w sytuację wewnętrzną Afganistanu oraz Białorusi, dzięki czemu poznaliśmy, kim są talibowie oraz prezydent Aleksandr Łukaszenka. Omówiliśmy bardzo szczegółowo sytaucję na granicy oraz jej aspekt humanitarny i międzynarodowy. Doszliśmy do wniosku, że osoba, która znajduję się na granicy (nawet zielonej) ma prawo złożyć wniosek ustny o ochronę międzynarodową a stroną przeciwna - Urząd ds. Cudzoziemców (w tym przypadku Polska) powinna rozpocząć proces przyznania statusu uchodźcy (w Polsce trwa około 1,5 roku, a według prawa powinien trwać 6 miesięcy). W ramach dotychczasowej realizacji projektu, uczniowie klasy VIIIa brali czynny udział w trzygodzinnych warsztatach online przygotowujących do rozmowy o współczesnych migracjach (29 listopada, od 9-12). Celami warsztatów było: włączenie uczniów i uczennic w rozmowę na temat tożsamości i przynależności oraz integracji osób z doświadczeniem migracyjnym poprzez między innymi refleksję nad swoją tożsamością; uwrażliwienie uczniów i uczennic na kwestie dot. integracji osób z doświadczeniem migracyjnym, w tym również na nasz (w tym uczniów i uczennic) wpływ na tworzenie kultury włączającej w Polsce. Podczas warsztatów uczniowie poznali historie migracyjne oraz starali się odpowiedzieć na pytania: Jakie trudności może napotkać osoba migrująca? Jak sprawić, aby poczuła się u Nas lepiej? Szkolnym koordynatorem projektu jest Sergiusz Czaja.

Pasowanie na czytelników szkolnej biblioteki

IMG 0064W dniach 01-02.12.2021 roku odbyło się uroczyste pasowanie na czytelników biblioteki szkolnej. A wszystko zaczęło się od pogadanki, z której dzieci dowiedziały się dlaczego warto czytać książki i jak je szanować. Przede wszystkim celem pasowania było zapoznanie najmłodszych uczniów z biblioteką i jej „reklama" oraz zachęcenie do korzystania ze zbiorów. Pierwszaki wraz z wychowawczyniami obejrzały pomieszczenie biblioteczne, zapoznały się z regulaminem biblioteki, zasadami wypożyczania książek oraz „prośbami książki". Chętnie opowiadały o swoich domowych biblioteczkach i ulubionych książkach, odpowiadały na pytania, jak należy obchodzić się z książką. Na początku dzieci wysłuchały piosenki autora słów i muzyki Rafała Tomczyka „Pociąg do książki", którą przygotowały uczennice z kl. IVa. W skupieniu i z uwagą w obecności Pani Dyrektor Marii Maciejewskiej zgodnym chórem uroczyście przyrzekły, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Po występie nastąpiło uroczyste pasowanie na czytelnika, którego dokonała Pani Dyrektor przy pomocy wielkiego, gęsiego pióra. Jednocześnie pogratulowała wszystkim uczniom i życzyła wspaniałych przygód w świecie książek. Po raz kolejny nowym czytelnikom wręczono książki „Pierwsze abecadło", ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek". Uczniowie również otrzymali zakładki do książek oraz słodki poczęstunek. Na zakończenie uroczystości każdy z nich wypożyczył swoją pierwszą lekturę. Biblioteka szkolna przyjęła do grona 54 nowych czytelników.Spotkanie przebiegło w miłej i przyjaznej atmosferze. Po takim wspólnym spotkaniu biblioteka będzie kojarzyła się najmłodszym uczniom z miejscem bezpiecznym, przyjaznym i radosnym, gdzie uczniowie są zawsze mile widziani. Pasowania dokonała Pani Karolina Stark.

Andrzejki w klasach młodszych

1

Dzień Pluszowego Misia

misMiękki, puchaty i taki z łatką. Dnia 25 listopada swoje święto obchodzi najmilsza zabawka, najlepszy przyjaciel dzieci i niezastąpiona przytulanka przy zasypianiu – Pluszowy Miś. Mimo coraz nowocześniejszych i coraz bardziej atrakcyjnych zabawek, moda na misie nie przemija, bo „czy to jutro, czy to dziś, wszystkim jest potrzebny Miś!" Uczniowie klas młodszych również obchodzili to niesamowite święto w naszej szkole. Dzieci przyniosły ze soba pluszowe misie, zapoznały się z historią powstania tego święta, obejrzały fragmenty bajek, w których występowały różne postacie misiów. Ułożyły wspólnie z części, dużą postać misia i ją razem pokolorowały. Powstały wspaniałe prace. Dzieci z Oddziałow Przedszkolnych odwiedził - Miś Puchatek! Maluchy, samodzielnie przygotowały dla niego śniadanie - posmarowały bułeczki miodem, a potem je zjadły. Chętni uczniowie wzięli też udział w konkursie plastyczno - technicznym. Ilość prac przewyższyła nasze oczekiwania. Brawo! Dzień Pluszowego Misia przygotowały Panie: Gabriela Ratke i Maria Draws.